Polski Alarm Smogowy zaprasza gminy do udziału w 7. edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Zobacz, czym oddychasz”, która odbędzie się w terminie od 1 listopada 2025 r. do 23 marca 2026 r.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest pod linkiem.
Cel kampanii
Celem kampanii jest podniesienie świadomości społecznej na temat jakości powietrza oraz problematyki smogu.
Centralnym elementem akcji jest instalacja w formie dwumetrowego modelu ludzkich płuc, pokrytego białą półprzepuszczalną tkaniną. Dzięki wentylatorom umieszczonym z tyłu, instalacja „oddycha”, przepuszczając przez siebie powietrze. Zanieczyszczenia osadzające się na materiale wizualizują to, co trafia do ludzkich płuc. Instalacja udostępniana jest gminom na okres jednego miesiąca.
Dlaczego warto wziąć udział?
- Edukacja ekologiczna mieszkańców i zwiększenie ich świadomości.
- Promocja gminy jako aktywnej w działaniach na rzecz zdrowia i czystego powietrza.
- Wsparcie komunikacyjne dla lokalnych inicjatyw proekologicznych i edukacyjnych.
Polski Alarm Smogowy zachęca gminy do współtworzenia tej ważnej inicjatywy i dołączenia do sieci samorządów, które stawiają na zdrowie i komfort życia mieszkańców.
Termin zgłoszeń upływa 25 lipca 2025 r.
O kampanii
Zanieczyszczenia powietrza są często niewidoczne, przez co bywają lekceważone. Kampania „Zobacz, czym oddychasz!” ma na celu uwidocznienie niewidzialnego i poprzez zmianę świadomości społecznej, zachęcenie do konkretnych działań: wymiany starych kotłów na paliwa stałe („kopciuchów”) oraz termomodernizacji budynków.
Instalacja wykorzystywana w kampanii imituje proces oddychania – zanieczyszczenia osadzają się na białej tkaninie, która już po kilku dniach zmienia kolor na ciemnoszary lub czarny.
Kampania obejmuje zarówno małe miejscowości, jak i duże miasta, a jej celem jest zwrócenie uwagi na problem smogu oraz zachęcenie mieszkańców do skorzystania z programu Czyste Powietrze.
Dotychczasowe osiągnięcia
- Kampania rozpoczęła się w 2019 roku.
- Do tej pory odwiedziła 233 miejscowości w 12 województwach.
- Dysponuje obecnie 5 instalacjami.
- Obecna była na wydarzeniach naukowych, festiwalach i aukcjach WOŚP.
- Ostatnia edycja dotarła do ponad 39 milionów odbiorców.
Więcej informacji o kampanii dostępnych jest na stronie internetowej organizatora

Dodaj komentarz