ECOINNOWACJE

Wydarzenia

KONTAKT

Polityka prywatności

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • LinkedIn
logo ecoinnowacje
Reklama
  • EcoInnowacje.pl
  • AKTUALNOŚĆI
  • WYDARZENIA
  • KATALOG FIRM
    • Dodaj Firmę
  • PATRONAT MEDIALNY
  • NASI PARTNERZY
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
  • Aktualności
  • Ekspert radzi
  • Innowacje
  • Pompa ciepla
  • Wytwarzanie energii
    • Fotowoltaika
    • Magazyny energii
    • Wodór
  • Instalacje
    • Wentylacja i rekuperacja
    • Klimatyzacja
    • Ogrzewanie i chłodzenie
    • Smart Home
    • Ogrzewanie Podczerwienią
  • Nowa Mobilność
  • Prawo i finanse
  • Ochrona środowiska
  • Budownictwo przyszłości

Mało stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T – licznik AFIR

Awatar Ewa Ruszczyńska
Ewa Ruszczyńska
28 października, 2024
Mało stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T – licznik AFIR

Views: 0

AFIR to potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjny stymulujący rozbudowę infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej. Realizacja bardzo ambitnych celów rozporządzenia w Polsce wymaga aktywnego zaangażowania wszystkich kluczowych interesariuszy, w tym administracji centralnej, całego szeregu urzędów i instytucji (w tym NFOŚiGW, GDDKiA czy UDT), sektora elektroenergetycznego czy branży nowej mobilności. Aby zobrazować skalę stojącego przed Polską wyzwania, PSNM uruchomiło „Licznik AFIR”. To cyklicznie aktualizowane narzędzie, informujące na bieżąco o aktualnym stopniu wypełnienia celów wynikających z nowego rozporządzenia.

  • PSNM opublikowało najnowsze, zaktualizowane wydanie „Licznika AFIR”! Opracowanie ukazuje stan wypełnienia przez Polskę Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) po trzech kwartałach 2024 r.
  • Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE w kwietniu b.r., łączna moc infrastruktury ładowania w Polsce powinna zostać dostosowana do liczby zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym. Ponadto wzdłuż sieci TEN-T muszą zostać regularnie rozmieszczone strefy ładowania, zarówno dla zeroemisyjnych pojazdów osobowych i dostawczych, jak i ciężarówek.
  • Aktualne wydanie „Licznika AFIR” zostało oparte na prognozach rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce, które zostały ujęte w najnowszej edycji raportu PSNM „Polish EV Outlook”.

PSNM odnotowuje zadowalający poziom wypełnienia obowiązków AFIR w zakresie łącznej mocy infrastruktury. Bardzo dużym wyzwaniem pozostaje jednak rozbudowa stref ładowania wzdłuż tras TEN-T – pokrycie sieci waha się od 0% (strefy dla samochodów ciężarowych) do maksymalnie 10% (strefy dla samochodów osobowych wzdłuż sieci bazowej).

Moc infrastruktury ładowania

AFIR wyznacza kilka głównych kategorii obowiązków. Pierwszym z nich jest konieczność dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV).

Aktualne wydanie „Licznika AFIR” uwzględnia prognozy rozwoju polskiego rynku samochodów całkowicie elektrycznych, ujęte w najnowszej edycji raportu PSNM „Polish EV Outlook”. Założyliśmy w nim nieco niższą – względem wcześniejszych edycji – liczbę rejestracji EV. To m.in. wynik wstrzymania naboru w ramach ścieżki leasingowej w ramach programu „Mój elektryk”. W perspektywie krótkoterminowej (tj. do roku 2025 i 2027) – poziom realizacji celów AFIR można uznać za co najmniej dobry. Cele na przyszły rok są wypełnione w ponad 150%, zaś na rok 2027 w 69%. Natomiast pod kątem wypełnienia obowiązków AFIR w kolejnej dekadzie administracja publiczna już wiele miesięcy temu powinna wdrożyć instrumenty znacznie usprawniające procedury przyłączeniowe, ponieważ skala niezbędnych inwestycji będzie nieporównywalnie większa niż obecnie – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Infrastruktura ładowania wzdłuż sieci TEN-T

AFIR przewiduje również m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania przeznaczonych dla samochodów osobowych i dostawczych (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży. Analogiczne cele dotyczą kompleksowej sieci TEN-T. Z „Licznika AFIR” wynika, że w tym przypadku Polska jest zdecydowanie dalej od wypełnienia celów rozporządzenia niż w zakresie obowiązków związanych z mocą infrastruktury. Biorąc pod uwagę sieć bazową, obowiązki wynikające z AFIR (na lata 2025 i 2027) są obecnie zrealizowane odpowiednio w ok. 9% i 3,5%. To praktycznie identyczny poziom realizacji celów jak po drugim kwartale b.r. W przypadku sieci kompleksowej poziom wypełnienia obowiązków jest jeszcze niższy – nadal pozostaje zbliżony do 0%. Ponadto AFIR wyznacza cele w obszarze infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich.

Przykładowo, do końca 2027 r. – a więc za mniej niż cztery lata – wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda. Do 2030 r. moc każdej takiej strefy powinna wzrosnąć aż do 3600 kW. Obecnie Polska nie rozpoczęła w praktyce wypełniania obowiązków dotyczących rozbudowy infrastruktury dla zeroemisyjnych pojazdów ciężkich, poziom realizacji celów wynosi 0%. Mimo że w naszym kraju ogólnodostępne ładowarki dla eHDV funkcjonują w dwóch lokalizacjach (w ramach HUBów Ekoen i Polenergii), żaden odcinek sieci TEN-T o minimalnej, wymaganej przez unijne regulacje długości, wciąż nie został pokryty strefami ładowania dla elektrycznych ciężarówek.

Instalowanie przyłączy energetycznych oraz wielostanowiskowych stref ładowania wysokiej mocy w obecnych warunkach pozostaje procesem liczonym w latach, a w niektórych, kluczowych lokalizacjach – w tym na niektórych MOPach – nie jest w praktyce możliwe. Z uwagi na konieczność doprowadzenia nawet kilkukilometrowego przyłącza budowa ultraszybkich stacji ładowania wzdłuż sieci TEN-T często może być w praktyce nieopłacalna finansowo. Operatorzy inwestujący w takich lokalizacjach nie mogą liczyć na zwrot kosztów. Dlatego tak istotne jest uruchomienie programu dopłat do przyłączy w możliwie bliskim terminie wraz z gwarancją doprowadzenia przyłącza przez OSD do granicy nieruchomości, na której ma być zainstalowana strefa ładowania. Problemem pozostają również m.in. warunki przetargów prowadzonych przez GDDKiA. W tym zakresie branża prowadzi jednak konstruktywny dialog z Generalną Dyrekcją i liczymy na optymalizację przyszłych postępowań – mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

Źródło: PSNM

03a352ef855100e790bc37e840822a9c?s=150&d=mm&r=g

Ewa Ruszczyńska

Redaktor
tel. +48 668 909 559
e-mail: ewa@ecoinnowacje.pl

See author's posts

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przeszukaj portal
Artykuły wyróżnione
  • Wanny wychwytowe pod beczki – klucz do bezpiecznego magazynowania substancji niebezpiecznych
    Wanny wychwytowe pod beczki – klucz do bezpiecznego magazynowania substancji niebezpiecznych
    25 kwietnia, 2025
WYDARZENIA
obserwuj nas na…
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
kategorie
  • Aktualności (78)
  • Budownictwo przyszłości (1)
  • Ekspert radzi (10)
  • Energia Jądrowa (1)
  • Energia Wiatrowa (9)
  • Fotowoltaika (9)
  • Innowacje (16)
  • Instalacje (60)
  • Klimatyzacja (15)
  • Magazyny energii (16)
  • Nieprzypisane (16)
  • Nowa Mobilność (57)
  • Ochrona środowiska (45)
  • Ogrzewanie i chłodzenie (88)
  • Ogrzewanie Podczerwienią (3)
  • Pompa ciepla (118)
  • Prawo i finanse (41)
  • Smart Home (6)
  • Technika Grzewcza (1)
  • Termomodernizacja (15)
  • Wentylacja i rekuperacja (14)
  • Wodór (3)
  • Wydarzenia (21)
  • Wytwarzanie energii (69)
Archiwa
  • maj 2025 (20)
  • kwiecień 2025 (44)
  • marzec 2025 (62)
  • luty 2025 (47)
  • styczeń 2025 (41)
  • grudzień 2024 (41)
  • listopad 2024 (58)
  • październik 2024 (73)
  • wrzesień 2024 (70)
  • sierpień 2024 (70)
  • lipiec 2024 (81)
  • czerwiec 2024 (77)
  • maj 2024 (23)
Tagi

ATUM Bosch Buderus ceny energii chłodzenie czyste powietrze De Dietrich dofinansowanie efektywność energetyczna elektryki energia elektryczna energia odnawialna energia słoneczna energia wiatrowa fotowoltaika Immergas instalacja pompy ciepła instalacje instalacje elektryczne klimatyzacja kotły kondensacyjne Like a Bosch magazyny energii My Buderus Nibe ochrona klimatu ogrzewanie OZE Panasonic pompa ciepła pompy ciepła PORT PC PSNM rekuperacja stacje ładowania Stiebel-Eltron stop smog systemy grzewcze szkolenie Tauron termomodernizacja transformacja energetyczna Viessmann wytwarzanie energii zielony transport

O nas

ecoinnowacje.pl

Portal informacyjny skupiający swoją uwagę na zrównoważone rozwiązania dla zielonej przyszłości oraz branży OZE.

Ecoinnowacje.pl to portal poświęcony nowoczesnym, ekologicznym rozwiązaniom, który codziennie odwiedzają grupy entuzjastów zielonej technologii, poszukujących innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.

Z EcoInnowacje.pl powiązane są również:

Pompy Ciepła – Forum zrzeszająca blisko 100 000   pasjonatów i specjalistów z branży odnawialnych źródeł energii

Wytwarzanie i magazynowanie energii – Forum grupa dyskusyjna o tematyce wytwarzania i magazynów energii

Fanpage EcoInnowacje.pl na portalu Facebook.

Ostatnie Artykuły

  • Wanny wychwytowe pod beczki – klucz do bezpiecznego magazynowania substancji niebezpiecznych

    Wanny wychwytowe pod beczki – klucz do bezpiecznego magazynowania substancji niebezpiecznych

    25 kwietnia, 2025
  • Polibutylen (PB1)  może zabezpieczyć Twój projekt przed procederem zamiany materiału przy wykonywaniu instalacji

    Polibutylen (PB1) może zabezpieczyć Twój projekt przed procederem zamiany materiału przy wykonywaniu instalacji

    24 marca, 2025
  • Czy warto budować dom bez pozwolenia? Plusy i minusy nowego prawa

    Czy warto budować dom bez pozwolenia? Plusy i minusy nowego prawa

    15 maja, 2025
  • Nowe wnioski o błękitne i zielone świadectwa pochodzenia energii elektrycznej

    Nowe wnioski o błękitne i zielone świadectwa pochodzenia energii elektrycznej

    14 maja, 2025
  • Kocioł kondensacyjny Vitodens 200 vs. pompa ciepła – co wybrać przy ograniczonym budżecie?

    Kocioł kondensacyjny Vitodens 200 vs. pompa ciepła – co wybrać przy ograniczonym budżecie?

    14 maja, 2025

Kategorie

  • Aktualności (78)
  • Budownictwo przyszłości (1)
  • Ekspert radzi (10)
  • Innowacje (16)
  • Instalacje (180)
    • Klimatyzacja (15)
    • Ogrzewanie i chłodzenie (88)
    • Ogrzewanie Podczerwienią (3)
    • Wentylacja i rekuperacja (14)
  • Nieprzypisane (16)
  • Nowa Mobilność (57)
  • Ochrona środowiska (45)
  • Pompa ciepla (118)
  • Prawo i finanse (41)
  • Smart Home (6)
  • Technika Grzewcza (1)
  • Termomodernizacja (15)
  • Wydarzenia (21)
  • Wytwarzanie energii (107)
    • Energia Jądrowa (1)
    • Energia Wiatrowa (9)
    • Fotowoltaika (9)
    • Magazyny energii (16)
    • Wodór (3)
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X

Proudly Powered by WordPress | JetNews Magazine by CozyThemes.

Scroll to Top