PLL LOT i PSNM wspólnie na rzecz dekarbonizacji transportu lotniczego!

PLL LOT i PSNM wspólnie na rzecz dekarbonizacji transportu lotniczego!

PLL LOT – dołącza do Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM). Podmioty będą działać wspólnie na rzecz dekarbonizacji lotniczego transportu pasażerskiego i towarowego.

PLL LOT to firma z ponad 95-letnią tradycją, aktywnie działającą na rzecz dekarbonizacji transportu lotniczego. Zgodnie z przyjętymi planami, do 2030 r. PLL LOT zamierza zredukować emisje WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego o 45% na tonokilometr (RTK) w porównaniu z rokiem 2019. W kolejnych latach przewoźnik będzie kontynuował pracę na rzecz ochrony środowiska, dążąc docelowo do zeroemisyjności w sektorze awiacji. Jednym z działań jakie PLL LOT podejmuje w ramach realizacji strategii dekarbonizacji jest przystąpienie do grona członków wspierających Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM).

Jako największy polski przewoźnik lotniczy, jesteśmy świadomi wyzwań związanych z redukcją emisji w sektorze lotniczym. Współpraca z PSNM pozwoli nam na wymianę wiedzy i doświadczeń oraz wspólne działania na rzecz zrównoważonego transportu. Jestem przekonany, że to partnerstwo przełoży się na jeszcze skuteczniejsze działania w zakresie dekarbonizacji – Powiedział Michał Fijoł, Prezes Zarządu PLL LOT.

Dekarbonizacja sektora lotniczego stanowi jedno z największych wyzwań obecnych czasów. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozuje, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 r., emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 r. Zgodnie z przyjętymi unijnymi aktami prawnymi, w okresie przejściowym wykorzystywane powinny być niskoemisyjne paliwa o wysokiej gęstości energii grawimetrycznej. Obecnie trwają również bardzo intensywne prace nad rozwojem lotniczych technologii zeroemisyjnych, które stanowią docelowe rozwiązanie w dążeniu do zrównoważonego transportu. Aby to jednak osiągnięć konieczne jest pokonanie barier, które podobnie jak w przypadku transportu lądowego, wymagają wypracowania zrównoważonego podejścia oraz określonych kamieni milowych na rzecz odchodzenia od paliw kopalnych.

Transport lotniczy jest odpowiedzialny za emisję ok. miliarda ton dwutlenku węgla rocznie. Każdego roku odpowiada za około 4% w Unii Europejskiej i ok. 2,5% globalnej, antropogenicznej emisji CO2. Do tego doliczyć należy m.in. parę wodną, sadzę, dwutlenek siarki i tlenki azotu, które również mają wpływ na klimat i stan środowiska naszej planety. Plany sektora zakładają osiągnięcie do 2050 r. zerową emisję netto dwutlenku węgla. Realizacja tego celu wymagać będzie opracowania i wdrażania kompleksowej strategii dekarbonizacyjnej przez całą branżę oraz współpracy kluczowych interesariuszy: linii lotniczych, operatorów lotnisk, producentów silników, jak również krajowych i unijnych decydentów oraz dostawców energii. Dołączenie PLL LOT do struktur PSNM stanowi dla nas zobowiązanie do działań na rzecz zrównoważonego transportu w kolejnym sektorze, który w najbliższych latach będzie rozwijał się w kierunku ograniczania emisji oraz równolegle dążył do pełnej dekarbonizacji – wskazuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.

Źródło: PSNM

Views: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *