Na koniec czerwca 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 68 792 szt. Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrosła w ubiegłym miesiącu do 7 255, z czego 2 101 to punkty DC. W czerwcu 2024 roku udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na portalu OTOMOTO wyniósł 1,1%. Polish EV Outlook Index (PEVO Index) to comiesięczne zestawienie kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce.
Samochody elektryczne
Na koniec czerwca 2024 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 68 792 pojazdy. Park osobowych BEV składał się z 61 976 pojazdów, co stanowi wzrost o 54% w porównaniu do poprzedniego roku, a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 809, co oznacza wzrost o 17% rok do roku. Flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 6 816 pojazdów, co stanowi wzrost o 57% rok do roku. Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 230 pojazdów, co stanowi wzrost o 20% rok do roku.
Najpopularniejszymi nowymi modelami osobowych BEV w czerwcu 2024 roku były Tesla Model 3 (583 sprzedanych sztuk), Tesla Model Y (250 sztuk) oraz Volvo EX30 (134 sztuki). Wśród marek na podium znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volkswagen. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w czerwcu 2024 roku wyniósł 4,2%.
Infrastruktura ładowania
Na koniec czerwca 2024 roku w Polsce działało 7 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, co stanowi wzrost o 41% w porównaniu do poprzedniego roku. W tym liczba ładowarek AC wynosiła 5 154 (+32% r/r), a ładowarek DC 2 101 (+66% r/r). Największą część sieci stanowiły ładowarki o mocy do 22 kW (62%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW dynamicznie rośnie. Na koniec czerwca 2024 roku kierowcy EV mogli korzystać z 971 takich stacji.
„PEVO Index” zawiera także informacje o miastach z najlepiej rozwiniętą infrastrukturą dla pojazdów zeroemisyjnych. Na pierwszym miejscu jest Warszawa z 636 punktami ładowania w czerwcu 2024 roku, następnie Gdańsk (297), Szczecin (256), Kraków (226) i Poznań (214). Liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec czerwca 2024 roku 764, co oznacza wzrost o 26% rok do roku.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec czerwca 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4 492. To wzrost o 57% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,8% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (365 ogłoszeń w czerwcu 2024 r. ze średnią ceną 60 454 PLN), BMW i3 (300 ogłoszeń ze średnią ceną 78 859 PLN) oraz Tesla Model 3 (186 ogłoszeń ze średnią ceną 133 799 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Więcej informacji na stronie: Polishevoutlook.pl
Views: 1