Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu – aktywiści rozpoczynają kampanię

Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu – aktywiści rozpoczynają kampanię

Od 1 lipca 2024 r. w Warszawie działa Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów emitujących dużo spalin. Polski Alarm Smogowy, wspierany przez aktorów Julię Kamińską i Mateusza Janickiego, rozpoczyna kampanię promującą Strefę.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta, SCT obejmie centralne dzielnice Warszawy: Śródmieście oraz część Pragi i Woli. Do 2028 roku nowe przepisy nie będą dotyczyć osób zameldowanych i płacących podatki w Warszawie. W pierwszym etapie regulacje obejmą około 3% pojazdów, które nie spełniają wymogów SCT. Zakaz wjazdu dotyczy samochodów benzynowych starszych niż 27 lat oraz diesli starszych niż 19 lat. Połowa z tych pojazdów kwalifikuje się do wyłączeń, w tym osoby w wieku 70+ oraz osoby z niepełnosprawnościami. Wymogi SCT będą zaostrzane co dwa lata, dopuszczając pojazdy z coraz wyższymi normami emisji.

Dobrze, że strefa powstała – komentuje Piotr Siergiej, rzecznik PAS – chociaż szkoda, że mamy aż tyle wyjątków i wyłączeń z ogłoszonych właśnie ograniczeń. Mamy teraz czas na dostosowanie się do wymogów SCT, ponieważ będą one systematycznie zaostrzane. Kolejna zmiana już za dwa lata.

W Warszawie pomiary stężeń tlenków azotu emitowanych przez silniki spalinowe są wykonywane tylko w czterech punktach, co daje fragmentaryczny obraz sytuacji. Polski Alarm Smogowy przeprowadził pomiary w 164 miejscach w mieście i we wszystkich tych punktach stężenia przekraczały nowe normy (20 µg/m³). Dlatego organizacja postulowała większy zasięg SCT, obecnie obejmującej zaledwie 7% powierzchni miasta. W przyszłości radni mogą rozważyć rozszerzenie obszaru Strefy.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie to początek pozytywnych zmian. Spośród ponad 320 stref w Unii Europejskiej, w Polsce działa na razie tylko jedna, ale kolejna powstanie w Krakowie, a następne prawdopodobnie we Wrocławiu i Katowicach. Ministerstwo Klimatu zapowiedziało ustawę, która zobowiąże miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie występują przekroczenia NO2, do tworzenia takich stref.

Warszawiacy nie są gorsi od mieszkańców europejskich metropolii i ich płuca także zasługują na ochronę – mówi Nina Bąk z Clean Cities Campaign. Z naszej analizy wynika, że SCT prowadzi do spadku stężenia NOx średnio o 20%, a w przypadku Londynu o ponad 40%. Dla Warszawy prognozy mówią o wyższych spadkach. Na wprowadzenie SCT należy patrzyć jak na kolejny krok dbałości o zdrowie i jakość życia mieszkańców Warszawy. Berlin wprowadził dwukrotnie większą strefę już 16 lat temu.

Strefa Czystego Transportu przyniesie liczne korzyści zdrowotne dla mieszkańców Warszawy. Pierwszym efektem wprowadzenia SCT będzie znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%. Za cztery lata poziomy tych szkodliwych substancji obniżą się o ponad 50%. Oczekuje się, że spadek poziomu zanieczyszczeń powietrza, w tym pyłów PM10 i PM2,5 oraz tlenków azotu (NOx), zmniejszy liczbę przypadków chorób układu oddechowego i krążenia, a także alergii i astmy. Z badań opublikowanych w czasopiśmie Lancet wynika, że mniejsza emisja tlenków azotu w Warszawie może doprowadzić do redukcji liczby zgonów aż o 945 osób rocznie.

Cieszę się, że Warszawa wreszcie doczekała się strefy wolnej od najbardziej toksycznych i rakotwórczych spalin – mówi Kamila Kadzidłowska z ruchu i Fundacji Rodzice dla Klimatu. Równocześnie jako rodzic dzieci borykających się z problemami zdrowotnymi związanymi ze złą jakością powietrza, ubolewam nad tym, że SCT objęła swoim zasięgiem tak niewielki obszar. Uważam, że w ramach prewencji problemów tj. infekcje, alergie, astma, zaburzenia neurorozwojowe, problemy z koncentracją, ADHD, choroby układu krążenia, czy choroby nowotworowe, takie strefy powinny obowiązywać wokół wszystkich szkół, przedszkoli oraz żłobków, bo to właśnie tam dzieci spędzają większość swojego życia.

Źródło: Polski Alarm Smogowy

Views: 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *