Views: 0
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało najnowszą edycję raportu „Polish EV Outlook”, będącego najbardziej kompleksową analizą rynku elektromobilności w Polsce. Według raportu, do 2030 roku w Polsce może zostać zarejestrowanych ponad 840 tysięcy całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych (BEV).
W świetle unijnego rozporządzenia AFIR, dynamiczny rozwój floty EV w Polsce wymusi wzrost łącznej mocy krajowej, ogólnodostępnej infrastruktury ładowania aż 6,5-krotnie do 2030 roku. Wyzwaniom związanym z elektryfikacją floty i rozbudową sieci stacji ładowania będzie poświęcona jedna ze ścieżek tematycznych programu Kongresu Nowej Mobilności 2024, który odbędzie się w dniach 24-26 września w EXPO Łódź.
„Polish EV Outlook 2024” na prawie 260 stronach przedstawia aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Opracowanie zawiera niedostępny w żadnym innym źródle zbiór wiedzy na temat elektromobilności, zarówno w wymiarze krajowym jak i lokalnym.
Polski rynek samochodów elektrycznych: liderami firmy i duże miasta
„Polish EV Outlook 2024” potwierdza bardzo dynamiczny rozwój rynku samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce. Od 2019 r. (gdy opublikowano pierwszą edycję „PEVO”) udział BEV w rejestracjach nowych pojazdów osobowych w naszym kraju wzrósł niemal 14-krotnie. Z najnowszej edycji opracowania PSNM wynika, że elektromobilność w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim w największych miastach.
Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 23% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2023 r. stolica odpowiadała również za ponad 24% nowych rejestracji BEV w Polsce (odnotowano wzrost udziału r/r). Ok. 26% krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8% – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSNM.
Swój udział w polskim rynku elektromobilności coraz mocniej zaznaczają firmy. Przedsiębiorcy (bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadają za 85% rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym na polskim rynku. Udział firm jest zatem jeszcze wyższy niż w latach ubiegłych. Liderami pod względem liczby rejestracji BEV wśród przedsiębiorców po raz kolejny okazały się być firmy z obszaru CFM (73% udział w kategorii nabywców instytucjonalnych) oraz dealerzy samochodowi (13%).
Co musi się stać, żeby elektromobilność w Polsce zdecydowanie przyspieszyła?
„Polish EV Outlook 2024” prezentuje trzy wariantowe scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W wariancie pesymistycznym przedstawiono potencjalne, teoretyczne konsekwencje braku uruchomienia programów subsydiów. Z kolei scenariusz optymistyczny przewiduje wdrożenie najbardziej kompleksowego systemu wsparcia, obejmującego m.in. możliwość odliczenia 100% VAT przy nabyciu samochodów elektrycznych, dopłaty do używanych BEV czy też wprowadzenie instrumentów wpływających na obniżenie cen energii elektrycznej.
Więcej: PSNM
Dodaj komentarz