Według Licznika Elektromobilności (PZPM i PSNM), na koniec czerwca 2025 r. w Polsce zarejestrowano:
98 813 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV) – w I połowie 2025 r. przybyło 18 553 nowych pojazdów, o 51% więcej niż rok wcześniej
- 178 631 samochodów osobowych z napędem elektrycznym – w tym 89 605 BEV i 89 026 PHEV
- 9307 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych
- 25 630 elektrycznych motorowerów i motocykli
- 1 121 774 hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych
- 1583 zeroemisyjne autobusy – w tym 1481 elektryczne i 100 wodorowe
Infrastruktura ładowania
Na koniec czerwca 2025 r. w Polsce działało 10 255 publicznych punktów ładowania:
- 33% to szybkie ładowarki DC
- 67% to wolne ładowarki AC (≤22 kW)
Czerwiec był kolejnym miesiącem z rzędu, gdy odnotowaliśmy rekordowy udział rynkowy osobowych „elektryków” – niemal 8%. To wynik prawie 3-krotnie lepszy względem końca 2024 r., ale wciąż ponad dwukrotnie niższy od unijnej średniej. Dlatego tak ważna jest kontynuacja subsydiów po zakończeniu programu NaszEauto w połowie przyszłego roku. Rozwiązaniem mógłby być program leasingu społecznego, którego projekt PSNM zgłosiło w ramach konsultacji rządowego planu społeczno-klimatycznego. To dokument, który warunkuje kierunek dopłat z Funduszu Społeczno-Klimatycznego (FSK), czyli unijnego instrumentu, który ma służyć walce z wykluczeniem transportowym związanym z wprowadzeniem nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS2). Propozycja leasingu opartego o 100-procentowe dofinansowanie opłaty wstępnej oraz wysokość miesięcznej raty za nowy samochód w wysokości ok. 300-400 zł idealnie wpisuje się w cele FSK, zdecydowanie podnosząc dostępność zeroemisyjnego transportu. Podobny program sprawdził się już m.in. we Francji – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Rekordowe wyniki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w ostatnich kilku miesiącach – w tym w czerwcu, pokazują, jak ważne jest wspomaganie tego rynku. Uruchomienie programu dotacji z KPO spowodowało wyraźny wzrost rejestracji zeroemisyjnych pojazdów osobowych. W tym kontekście cieszą zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że niebawem zostanie przeprowadzona rewizja zgłoszeń możemy mieć nadzieję, że do grona beneficjentów programu dołączą osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, które będą chciały kupić zeroemisyjne samochody dostawcze. O ile nie gwarantuje to, że wszystkie środki z programu zostaną wykorzystane, to z całą pewnością dla programu będzie to doskonałym impulsem. Nadal pozostaje otwarta kwestia poszerzenia beneficjentów programu o firmy, bo choć Komisja Europejska nie wyraża na to zgody, to liczymy, że odpowiedzialne resorty ponownie podejmą dyskusję na ten temat. Jeszcze raz chciałbym zauważyć, że w bardzo szybkim tempie (ok. 50% rocznie) rozwija się infrastruktura ładowania. Obecnie w Polsce jest już ponad 10 tys. punktów ładowania – z czego 1/3 to ładowarki szybkie. Jest to bardzo ważne, bo wielu klientów od stanu i jakości infrastruktury uzależnia zakup pojazdu zeroemisyjnego – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Źródło: PSNM

Dodaj komentarz