ECOINNOWACJE

Wydarzenia

KONTAKT

Polityka prywatności

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • LinkedIn
logo ecoinnowacje
Reklama
  • EcoInnowacje.pl
  • AKTUALNOŚĆI
  • WYDARZENIA
  • KATALOG FIRM
    • Dodaj Firmę
  • PATRONAT MEDIALNY
  • NASI PARTNERZY
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
  • Aktualności
  • Ekspert radzi
  • Innowacje
  • Pompa ciepla
  • Wytwarzanie energii
    • Fotowoltaika
    • Magazyny energii
    • Wodór
  • Instalacje
    • Wentylacja i rekuperacja
    • Klimatyzacja
    • Ogrzewanie i chłodzenie
    • Smart Home
    • Ogrzewanie Podczerwienią
  • Nowa Mobilność
  • Prawo i finanse
  • Ochrona środowiska
  • Budownictwo przyszłości

Uruchomiono warszawską strefę czystego transportu

Awatar Ewa Ruszczyńska
Ewa Ruszczyńska
2 lipca, 2024
Uruchomiono warszawską strefę czystego transportu

Views: 0

Od wczoraj (1 lipca) w Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Stolica stała się liderem w Polsce, wprowadzając zmiany na rzecz poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu komunikacyjnego. Kierowcy samochodów benzynowych starszych niż 27 lat oraz Diesli starszych niż 19 lat nie będą mogli wjechać do strefy o powierzchni 37 kilometrów kwadratowych.

Strefa czystego transportu, przegłosowana przez warszawskich radnych w 2023 roku, stała się faktem. Od 1 lipca obszar obejmujący 7% powierzchni miasta, w tym całe Śródmieście i fragmenty dzielnic centralnych, jest objęty ograniczeniami wjazdu dla najbardziej emisyjnych pojazdów. Granice strefy wyznaczają główne drogi i linie kolejowe, w tym: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Jest to istotny dzień dla polskich miast. Otwarcie strefy czystego transportu w Warszawie stanowi krok w stronę walki o poprawę jakości powietrza i ograniczenia smogu komunikacyjnego, przyczyniającego się nawet do 40 tysięcy przedwczesnych zgonów rocznie w całym kraju. Zliberalizowanie zapisów uchwały Rady Miasta spowodowało, że w pierwszym etapie jej wdrożenia zaledwie 3% najbardziej emisyjnych pojazdów poruszających się po warszawskich drogach zostanie objętych obostrzeniami. Przy tym około połowa z tej grupy to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń – komentuje Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju Organizacji PSNM.

Pierwszy etap od 1 lipca. Kolejny za dwa lata

Wdrożenie strefy podzielono na pięć etapów. W pierwszym (już obowiązującym) do SCT nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikami benzynowymi (w tym LPG) o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat) oraz Diesle nie spełniające Euro 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. (maksymalnie 19 lat). Drugi etap wdrożeniowy zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 26 lat dla wariantów benzynowych (minimum Euro 3 i produkcja nie wcześniej niż w 2000 r.) oraz 17 lat dla Diesli (minimum Euro 5 i produkcja nie wcześniej niż w 2009 r.).

Pierwsze dwa etapy nie dotyczą obywateli mieszkających i płacących podatki w stolicy Polski. Dopiero od 2028 r. będą oni zobowiązani do przestrzegania przepisów ustalonych przez miasto. Oznacza to, że za 3,5 roku do SCT wjadą jedynie samochody spełniające normę Euro 4 (maksymalnie 23 lata) – w przypadku jednostek benzynowych oraz Euro 6 (maksymalnie 14 lat) – w odniesieniu do Diesla. Wyjątkami pozostaną samochody zabytkowe lub pojazdy niespełniające wymagań i należące do osób, posiadających europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnością. W tych przypadkach trzeba zgłosić takie auto do urzędu i otrzymać dedykowaną nalepkę, informującą o zwolnieniu z zasad SCT – dodaje Agata Wiśniewska-Mazur.

Gdzie sprawdzić, czy mogę wjechać do SCT?

Aż 97% posiadaczy aut nie musi podejmować żadnych działań – nie potrzebują się rejestrować ani starać o nalepkę. Jeżeli ktoś nie jest pewny czy może bez obaw wjechać do strefy może skorzystać z aplikacji mObywatel. Za pośrednictwem opcji „Historia pojazdu” po podaniu numeru VIN i numeru rejestracyjnego można sprawdzić np. rok produkcji pojazdu, na którego podstawie można sprawdzić, jaka jest norma Euro pojazdu. Inną opcją jest skorzystanie z centrum informacji na miejskiej stronie (um.warszawa.pl/SCT). Za jej pośrednictwem lub od razu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl, można przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców.

W przypadku, gdy podczas weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nie potrzeba podejmować kolejnych kroków (nie ma konieczności składania żadnych wniosków czy rejestrować się gdziekolwiek). Jeżeli natomiast okaże się, że pojazd ich nie spełnia, wówczas należy sprawdzić czy można skorzystać z jednego z wyłączeń:

  • zameldowania w Warszawie i rozliczania tu podatków, analogiczne przepisy obowiązują firmy z siedzibą w Warszawie, operujące na terenie miasta i rozliczające na miejscu CIT,
  • statusu seniora dla osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów,
  • posiadania europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością,
  • dla samochodu zabytkowego.

W powyższych przypadkach należy złożyć stosowny wniosek przez Internet za pomocą strony um.warszawa.pl/SCT oraz dokonać opłaty w wysokość 5 zł – zgodnie z założeniami ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Co ważne wszystkie formalności związane z SCT można wykonać za pośrednictwem Internetu.

Należy podkreślić, że zgodnie z przyjętymi przepisami, za brak nalepki nie będzie grozić kara, ale za brak rejestracji auta, którego dotyczy wyjątek, już tak. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. Kontrola pojazdów odbywać się będzie w sposób mieszany – poprzez odczyt tablicy rejestracyjnej przez system przenośnych kamer oraz przez patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za nieprzestrzeganie zasad strefy czystego transportu grozi grzywna do 500 zł.

Źródło: PSNM

88e5830a7da99c58e2d2ee99081a1cb43581e174a46dc73039422113f561412b?s=150&d=mm&r=g

Ewa Ruszczyńska

Redaktor
tel. +48 668 909 559
e-mail: ewa@ecoinnowacje.pl

See author's posts

Tagi
czyste powietrze, ochrona klimatu, PSNM, strefa czystego transportu, Warszawa

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przeszukaj portal
Artykuły wyróżnione
WYDARZENIA

NADCHODZĄCE WYDARZENIA

wrz 13
13 września – 14 września

20 EDYCJA TARGÓW EXPOBUD

Zobacz kalendarz
obserwuj nas na…
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
kategorie
  • Aktualności (82)
  • Budownictwo przyszłości (1)
  • Ekspert radzi (11)
  • Energia Jądrowa (1)
  • Energia Wiatrowa (9)
  • Fotowoltaika (10)
  • Innowacje (16)
  • Instalacje (70)
  • Klimatyzacja (20)
  • Magazyny energii (17)
  • Nieprzypisane (16)
  • Nowa Mobilność (59)
  • Ochrona środowiska (53)
  • Ogrzewanie i chłodzenie (95)
  • Ogrzewanie Podczerwienią (3)
  • Pompa ciepla (125)
  • Prawo i finanse (45)
  • Smart Home (8)
  • Technika Grzewcza (1)
  • Termomodernizacja (16)
  • Wentylacja i rekuperacja (17)
  • Wodór (5)
  • Wydarzenia (24)
  • Wytwarzanie energii (73)
Archiwa
  • lipiec 2025 (7)
  • czerwiec 2025 (36)
  • maj 2025 (42)
  • kwiecień 2025 (44)
  • marzec 2025 (62)
  • luty 2025 (47)
  • styczeń 2025 (41)
  • grudzień 2024 (41)
  • listopad 2024 (58)
  • październik 2024 (73)
  • wrzesień 2024 (70)
  • sierpień 2024 (70)
  • lipiec 2024 (81)
  • czerwiec 2024 (77)
  • maj 2024 (23)
Tagi

ATUM Bosch Buderus ceny energii chłodzenie czyste powietrze De Dietrich dofinansowanie efektywność energetyczna elektryki energia elektryczna energia odnawialna energia słoneczna energia wiatrowa fotowoltaika Immergas instalacja pompy ciepła instalacje instalacje elektryczne klimatyzacja kotły kondensacyjne Like a Bosch magazyny energii My Buderus Nibe ochrona klimatu ogrzewanie OZE Panasonic pompa ciepła pompy ciepła PORT PC PSNM rekuperacja stacje ładowania Stiebel-Eltron stop smog systemy grzewcze szkolenie Tauron termomodernizacja transformacja energetyczna Viessmann wodór wytwarzanie energii

O nas

ecoinnowacje.pl

Portal informacyjny skupiający swoją uwagę na zrównoważone rozwiązania dla zielonej przyszłości oraz branży OZE.

Ecoinnowacje.pl to portal poświęcony nowoczesnym, ekologicznym rozwiązaniom, który codziennie odwiedzają grupy entuzjastów zielonej technologii, poszukujących innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.

Z EcoInnowacje.pl powiązane są również:

Pompy Ciepła – Forum zrzeszająca blisko 100 000   pasjonatów i specjalistów z branży odnawialnych źródeł energii

Wytwarzanie i magazynowanie energii – Forum grupa dyskusyjna o tematyce wytwarzania i magazynów energii

Fanpage EcoInnowacje.pl na portalu Facebook.

Ostatnie Artykuły

  • Program Czyste Powietrze traci impet – mniej beneficjentów niż zakładano

    Program Czyste Powietrze traci impet – mniej beneficjentów niż zakładano

    10 lipca, 2025
  • Jak zaprojektować system rekuperacji, by działał efektywnie?

    Jak zaprojektować system rekuperacji, by działał efektywnie?

    10 lipca, 2025
  • Na co zwrócić uwagę podczas ocieplenia styropianem?

    Na co zwrócić uwagę podczas ocieplenia styropianem?

    9 lipca, 2025

Kategorie

  • Aktualności (82)
  • Budownictwo przyszłości (1)
  • Ekspert radzi (11)
  • Innowacje (16)
  • Instalacje (205)
    • Klimatyzacja (20)
    • Ogrzewanie i chłodzenie (95)
    • Ogrzewanie Podczerwienią (3)
    • Wentylacja i rekuperacja (17)
  • Nieprzypisane (16)
  • Nowa Mobilność (59)
  • Ochrona środowiska (53)
  • Pompa ciepla (125)
  • Prawo i finanse (45)
  • Smart Home (8)
  • Technika Grzewcza (1)
  • Termomodernizacja (16)
  • Wydarzenia (24)
  • Wytwarzanie energii (115)
    • Energia Jądrowa (1)
    • Energia Wiatrowa (9)
    • Fotowoltaika (10)
    • Magazyny energii (17)
    • Wodór (5)
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X

Proudly Powered by WordPress | JetNews Magazine by CozyThemes.

Scroll to Top